61 Sessió Web ‘Què entenem per Ecosistema de la Governança Pública’. Síntesi i materials

Ismael Peña-López, director de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya

Podcast de la sessió

https://administraciodigital.blog.gencat.cat/wp-content/uploads/2022/04/61SessioWebAudio.wav

En aquesta Sessió Web, Ismael Peña-López, director de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya, ha fet una anàlisi basada en el fet que les democràcies liberals són filles dels canvis provocats per les revolucions científica i industrial, principalment, per respondre a la manera estàtica de governar dels poders tradicionals.

Segons la tecnopolítica, en l’actual model social el coneixement i els instruments s’han democratitzat sobre manera i han configurat un ecosistema amb uns actors (ciutadania, empreses, entitats) que solen actuar i prendre decisions més de pressa que les seves institucions. Per tant, ara ja no importa tant dissenyar governs sinó encertar les seves estratègies de governança.

En aquest nou entorn, ha explicat quin ha de ser el rol de l’Administració pública i el de l’Escola d’Administració Pública en aquesta societat en xarxa, i el dels servidors públics i els seus dirigents.

Vídeo de la Sessió Web

Presentació de la Sessió Web

(Tal com vam informar a la sessió, a l’espai de Comentaris trobareu les respostes corresponents a les preguntes que ens han arribat des de diversos canals).

4 respostes a “61 Sessió Web ‘Què entenem per Ecosistema de la Governança Pública’. Síntesi i materials

  1. El món públic és més difícil (i a valorar més) que el privat/negocis perquè treballem amb intangibles, molt importants per a la ciutadania, però també molt opinables, manipulables, etc. Com quadra tot aquest model amb els intangibles amb què treballem?

    • És cert que sovint hi ha una distància entre la realitat dels serveis prestats, o de la situació real de determinades qüestions, i la percepció. Aquesta distància és equivalent al desconeixement o a la incomprensió d’allò que s’observa o dels recursos (persones, temps, diners) que calen per canviar una realitat.

      En aquest sentit, una administració que posa a disposició del ciutadà infraestructura per decidir i per incidir, que li aporta dades i procediments, que li permet concórrer a formar part del cicle integral de la política pública, és una manera immillorable d’ajudar a comprendre la complexitat de la política pública i a escurçar la distància entre la realitat i la percepció.

    • L’Escola ha de tenir dos papers fonamentals en aquest transitar cap a un nou model de governança.

      Per una banda, formant les persones que formen part de l’Administració que han d’incorporar aquests nous valors, especialment els comandaments i directius, que són els principals responsables de dissenyar dispositius de treball i polítiques públiques, així com liderar el canvi de paradigma.

      Per una altra, essent la responsable de fer les noves incorporacions a la funció pública ja des d’aquest nou prisma: en la mesura que l’Escola pot incidir en dissenyar el model de servidors públics i en dur a terme els processos de selecció, l’impacte en els perfils que s’incorporen a l’Administració, ja amb una nova mirada, és enorme.

Respon a AndreuCancel·la les respostes